Jak Leonardo zachraňoval ledovceautor/ka: National Geographic 

Jak Leonardo zachraňoval ledovce

Renata Svobodová


Kdo by si před téměř dvaceti lety, kdy si Leonardo DiCaprio svou rolí v Titanicu získal srdce mnoha žen, pomyslel, že tento mladíček bude jednou zachraňovat mizející ledovce. A že to bude dělat důstojně, poučeně a k tomu s plnovousem.


Právě DiCapriovo účinkování dělá z dokumentu o změně klimatu Je s námi konec? (Before the Flood) hit, jakým by se bez populární celebrity stával jen stěží. Leonardo přitom působí jako solidní průvodce. Dává najevo své obavy a emoce, ale nestrhává na sebe pozornost. O hlavní roli se velkoryse dělí s klimatickou změnou. Jeho příběh je do dokumentu včleněn rozhodně citlivěji než dojímavé pasáže v Gorově Nepříjemné pravdě. Spíše ojedinělé vhledy do DiCapriova života totiž dávají smysl — dozvíme se například, že pro natáčení filmu Revenant Zmrtvýchvstání musel štáb kvůli nečekanému nedostatku sněhu změnit lokaci.

Dokument je odlišný od jeho starších příbuzných také cílovou skupinou. Nepřesvědčuje pouze přesvědčené a zdaleka neosloví jen fanynky a fanoušky přemýšlivě zamračeného Lea. Cílí hlavně na zatím nepříliš angažované americké diváky, kteří mohou vyslyšet hlas známých vizionářů, jako je Elon Musk, politiků (třeba Baracka Obamy) a vědců pracujících v respektovaných institucích. Vedle očekávaných aktérů se však v dokumentu objevuje i Greg Mankiw, republikánský poradce George W. Bushe a harvardský ekonom prosazující uhlíkovou daň. I díky obsazení jemu podobných se film může dostat k širšímu publiku, než kdyby sázel jen na vědce, aktivisty a Ala Gora.

Dokument také přímo reaguje na časté argumenty proti klimatické angažovanosti: že neexistuje vědecká shoda o klimatické změně, že se jedná o časově i místně vzdálený jev anebo o problém s tak nezvratnými dopady, že už stejně nic nezmůžeme. Konfrontuje také vytáčku, že za všechno může Čína a dokud se nezmění tamní poměry, nemá smysl se snažit. Leonardo, experti i politici divákům naopak zdůrazňují, že potřebná řešení a technologie jsou již k dispozici. Film ale naštěstí nestojí na mikro-řešeních typu výměny žárovek, ale zaměřuje se na ta důležitější, ač nepohodlná — nebojí se ani prosazování uhlíkové daně či omezení spotřeby masa.

Jakožto klimaticky poměrně poučenou divačku mě také příjemně překvapilo, jak DiCaprio spolu s vědci změnu klimatu vysvětluje srozumitelně, včetně jejích složitějších zpětnovazebních principů i propojení s okyselováním oceánů či kácením pralesů. Hlavička spolupracujícího National Geographic tomu všemu dodává punc kvality.

DiCapriova snaha překonává předchozí klimatické dokumenty také ve své naléhavosti, a to nejen díky načasování po pařížské konferenci a před volbami v USA, ale také volnou dostupností filmu na internetu.

Je s námi konec? Režie: Fisher Stevens, USA 2016, 93 minut. Další články o filmech najdete TADY.




[22. listopadu 2016]