graphic-header
Občanský kalendář » «»

červenec 2017

2017-6&clndr_act=2017-7-26
2017-8&clndr_act=2017-7-26
PoÚtStČtSoNe
1 2
3 4 5
6
čtvrtek 6. července   »   2 události
Akce » Boskovice
7
pátek 7. července   »   1 událost
Akce » Boskovice
8
sobota 8. července   »   1 událost
Akce » Boskovice
9
neděle 9. července   »   1 událost
Akce » Boskovice
10
pondělí 10. července   »   1 událost
11
úterý 11. července   »   1 událost
12
středa 12. července   »   1 událost
13
čtvrtek 13. července   »   1 událost
14
pátek 14. července   »   1 událost
15
sobota 15. července   »   2 události
16
neděle 16. července   »   2 události
17
pondělí 17. července   »   1 událost
18
úterý 18. července   »   1 událost
19
středa 19. července   »   1 událost
20
čtvrtek 20. července   »   1 událost
21
pátek 21. července   »   1 událost
22
sobota 22. července   »   1 událost
23
24 25 26 27 28 29 30
31
Zůstaňte se 7.G v kontaktu »
Sítnice »

25 let Sedmé generace

Videoanketa k narozeninám 7.G.

Anketa »

Jak hodnotíte rok 2016?

stál za starou belu

špaténka, ale byly horší

střídavě oblačno

v podstatě dobrý

můj životní rok

Ke stažení »

Chcete mít 7.G ve svém počítači napořád? Stačí si stáhnout naše tapety, bannery či ikonky.

7.G twitter »

Sedmá generace  »

Jan Miessler

Automobilky, ty tvrdej chleba maj

U nás když dám svištícímu autu na přechodu přednost, není to vnímáno ani jako nějaká laskavost. Spíš jako projev pudu sebezáchovy.

Jestli jste někdy byli ve Švédsku – ale hlavně jestli jste se z něj vrátili – určitě jste si toho všimli. Jo, nedá se to srovnat. Na severu se člověk pomalu blíží po chodníku k přechodu, ze strany se podobným tempem plíží ke křižovatce auto. Člověk zpomalí, aby auto mohlo v klidu odjet – a auto taky zpomalí. Člověka to zmate a zastaví – a auto taky zastaví. Potom teprve člověku dojde, že je ve Švédsku, kde jsou slušní řidiči. Přidá do kroku, přejde vozovku, a když je asi deset metrů od křižovatky, stojící auto se teprve pomalu začne rozjíždět.

Poprvé jsem si tam připadal jako v amerických detektivkách: když vás sledují, taky za vámi jede krokem auto.

U nás když dám svištícímu autu na přechodu přednost, není to vnímáno ani jako nějaká laskavost. Spíš jako projev pudu sebezáchovy.

Přesto existuje písnička o tom, že řidič tvrdej chleba má.

Text je český, ne švédský.

Když jsme na tenhle famózní klip s panem šéfredaktorem společně koukali, brečeli jsme smíchy. Práce s obočím a s rukama opravdu nemá chybu, stejně jako text. Dumali jsme nad tím, jestli to obecenstvu v sále taky připadalo tak absurdní.

Asi ne.

Vyzkoušel jsem to na rodičích, a přišlo jim to takové slabě žertovné. Ano, tuhle písničku dřív hráli v rádiu... Dnešní roztomilé kuriozity tehdy asi nebyly tak roztomilé, ale hlavně nebyly tak kuriózní.

Neběhá vám z toho mráz po zádech?

Pravda, pokud budou během současné ekonomické krize předpovědi našich optimistických expertů stále stejně spolehlivé, bude řadě z nás běhat mráz po zádech z úplně jiných důvodů. Každopádně ale s vytrvalostí Emila Zátopka. A nakonec asi možná začneme běhat i my sami. Automobilky totiž mají problémy – americký Ford, švédské Volvo, nošovické Hyundai i japonská Toyota. Té ke snižování prodejů nepomohla ani greenwashingová reklama na model Prius, ani ještě greenwashingovatější klip na dokonale organické a bezodpadové auto budoucnosti Harmony (klip uvidíte zde, jeho stručnou kritiku pak zde).

V Čechách, na Moravě a ve Slezsku by se tudíž v příštích měsících mohla bezpečnostní situace zlepšit, ve Švédsku zase zhoršit. Cyklisti totiž chodcům přednost nedávají.

Možná by chtělo písničku Ladislava Vodičky nově otextovat.¨

Tvrdej chleba totiž nemá řidič, ale především výrobce automobilů.

Musí znát:
- premiéra
- ministra dopravy
- ministra průmyslu a obchodu
- ministra životního prostředí
- ministra financí
- poslance
- senátory
- lobbysty
- novináře
- starosty
- dobré právníky
- kličky na ekology
- způsoby, jak získat státní dotace
- ještě kreativnější reklamní agentury
- ještě šikovnější dealery...

Ale výrobci automobilů to mají zmáklé, stejně jako starej Vodák si zatím poradili se vším. Není třeba brečet nad tou jedinou krizí. Jde o to přesvědčit erár, že nasypat prachy do úžasného nápadu jménem "šrotovné" je mnohem lepší nápad než nasypat je do ochrany přírody, školství, zdravotnictví, sociální péče, kultury, výzkumu a podobných zbytností.

Co takhle dát za každé sešrotované auto jeho majiteli kolo?

(9. února 2009)

[9. února 2009]

  Líbí se vám tento článek?
 
  Chcete autora finančně odměnit?
Jak mikroplatby Flattr fungují?
Anebo nás chcete ve vydávání podobných textů podpořit jinak?


Další články tohoto autora

Okomentujte článek na facebooku...

...anebo svůj komentář přidejte zde:


Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.