graphic-header
Občanský kalendář » «»

květen 2017

2017-4&clndr_act=2017-5-30
2017-6&clndr_act=2017-5-30
PoÚtStČtSoNe
1
pondělí 1. května   »   1 událost
2
úterý 2. května   »   1 událost
3
středa 3. května   »   1 událost
4 5
6
sobota 6. května   »   1 událost
7
8 9 10 11 12
13
sobota 13. května   »   2 události
14
15
pondělí 15. května   »   1 událost
16
úterý 16. května   »   1 událost
17
středa 17. května   »   1 událost
18
čtvrtek 18. května   »   1 událost
19
pátek 19. května   »   1 událost
20
sobota 20. května   »   1 událost
21
neděle 21. května   »   1 událost
22 23 24 25
26
pátek 26. května   »   1 událost
Akce » Allfest 2017
27
sobota 27. května   »   1 událost
Akce » Allfest 2017
28
neděle 28. května   »   1 událost
Akce » Allfest 2017
29 30 31
Zůstaňte se 7.G v kontaktu »
Sítnice »

25 let Sedmé generace

Videoanketa k narozeninám 7.G.

Anketa »

Jak hodnotíte rok 2016?

stál za starou belu

špaténka, ale byly horší

střídavě oblačno

v podstatě dobrý

můj životní rok

Ke stažení »

Chcete mít 7.G ve svém počítači napořád? Stačí si stáhnout naše tapety, bannery či ikonky.

7.G twitter »

Sedmá generace  »

Paradox většího výběru
autor/ka: Wikipedia. Barry Schwartz. 

Veronika Gregušová

Paradox většího výběru

Toto dvacetiminutové video se snaží nabourat všeobecně přijímanou myšlenku, že čím více svobody člověk má, tím spokojenější život vede. Americký psycholog Barry Schwartz se naopak domnívá, že souslednost „čím více možností, tím větší svoboda, čím větší svoboda, tím lepší život“ funguje opačným směrem. Svůj názor, že čím větší možnost volby máme, tím více jsme nejistí a nespokojení, se snaží ilustrovat na několika případech z každodenního života. Například když si šel do obchodu koupit džíny, ale místo jednoho typu, který si dříve kupoval, jich najednou v obchodě visela celá řada. Konsternován a zároveň ohromen tímto výběrem se hodinu probíral desítkami kalhot, až si nakonec vybral ty „nejlepší“. Když ovšem vyšel z obchodu ven, uvědomil si, že je vlastně nespokojený, že si mohl vybrat jiné džíny. Podle něj tedy širší výběr k větší spokojenosti rozhodně nevede.

Schwartz se v přednášce vycházející z jeho knihy The Paradox of Choice (2004) neomezil pouze na každodenní nákupní dilemata. Například technologický vývoj to dotáhl tak daleko, že dnes můžeme pracovat kdykoliv a kdekoliv se nám zachce. Teoreticky jde o osvobozující výhodu, v praxi však mnohdy pracujeme stále a všude. Nebo aspoň pro jistotu po očku kontrolujeme chytré telefony, e-mailové a hlasové schránky. Neskutečný výběr nás vlastně paralyzuje tak, že jsme nuceni si neustále vybírat a rozhodovat se. Schwartz si též všímá soudobého trendu odkládání založení rodiny. Mít děti, nebo dělat kariéru? Vdát se, nebo cestovat po světě? Těžké rozhodnutí, že? Podle amerického psychologa má ohromující výběr tři důsledky – paralýzu (neschopnost si vybrat správnou možnost), nespokojenost (čím více možností, tím je lehčí mít výčitky, že jsme si mohli vybrat lépe) a nárůst očekávání. Posledně jmenovaný trend Schwartz dobře popisuje právě na případu nákupu džínů a říká, že když o nich neměl žádné očekávání (ani v podstatě nevěděl, že existují nějaké jiné), byl s nimi relativně spokojený. S větším výběrem ovšem jeho očekávání narostla.

Svůj proslov v rámci konference TED Schwartz uzavírá tvrzením, že lidé už dávno přesáhli hranici, kdy nás větší výběr činil šťastnými, a že člověk ve svém životě potřebuje určitá omezení. Jak se říká, všeho moc škodí. 

[30. června 2014]

  Líbí se vám tento článek?
 
  Chcete autora finančně odměnit?
Jak mikroplatby Flattr fungují?
Anebo nás chcete ve vydávání podobných textů podpořit jinak?


Další články tohoto autora

Okomentujte článek na facebooku...

...anebo svůj komentář přidejte zde:


Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.