graphic-header
Občanský kalendář » «»

duben 2018

2018-3&clndr_act=2018-4-20
2018-5&clndr_act=2018-4-20
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6
9 10
11
středa 11. dubna   »   1 událost
Akce » NGO Market 2018
12 13
14
sobota 14. dubna   »   1 událost
15
16 17 18 19
20
pátek 20. dubna (dnes)   »   4 události
21
sobota 21. dubna   »   3 události
22
neděle 22. dubna   »   2 události
23
pondělí 23. dubna   »   1 událost
24
úterý 24. dubna   »   1 událost
25
středa 25. dubna   »   1 událost
26
čtvrtek 26. dubna   »   1 událost
27
pátek 27. dubna   »   1 událost
28
sobota 28. dubna   »   1 událost
29
neděle 29. dubna   »   1 událost
30
pondělí 30. dubna   »   2 události
Akce » Strom roku 2018
Zůstaňte se 7.G v kontaktu »
Sítnice »

25 let Sedmé generace

Videoanketa k narozeninám 7.G.

Anketa »

Jak zatím hodnotíte rok 2017

můj životní rok

v podstatě dobrý

střídavě oblačno

špaténka, ale byly horší

stál za starou belu

Ke stažení »

Chcete mít 7.G ve svém počítači napořád? Stačí si stáhnout naše tapety, bannery či ikonky.

7.G twitter »

Sedmá generace  »

Paradox většího výběru
autor/ka: Wikipedia. Barry Schwartz. 

Veronika Gregušová

Paradox většího výběru

Toto dvacetiminutové video se snaží nabourat všeobecně přijímanou myšlenku, že čím více svobody člověk má, tím spokojenější život vede. Americký psycholog Barry Schwartz se naopak domnívá, že souslednost „čím více možností, tím větší svoboda, čím větší svoboda, tím lepší život“ funguje opačným směrem. Svůj názor, že čím větší možnost volby máme, tím více jsme nejistí a nespokojení, se snaží ilustrovat na několika případech z každodenního života. Například když si šel do obchodu koupit džíny, ale místo jednoho typu, který si dříve kupoval, jich najednou v obchodě visela celá řada. Konsternován a zároveň ohromen tímto výběrem se hodinu probíral desítkami kalhot, až si nakonec vybral ty „nejlepší“. Když ovšem vyšel z obchodu ven, uvědomil si, že je vlastně nespokojený, že si mohl vybrat jiné džíny. Podle něj tedy širší výběr k větší spokojenosti rozhodně nevede.

Schwartz se v přednášce vycházející z jeho knihy The Paradox of Choice (2004) neomezil pouze na každodenní nákupní dilemata. Například technologický vývoj to dotáhl tak daleko, že dnes můžeme pracovat kdykoliv a kdekoliv se nám zachce. Teoreticky jde o osvobozující výhodu, v praxi však mnohdy pracujeme stále a všude. Nebo aspoň pro jistotu po očku kontrolujeme chytré telefony, e-mailové a hlasové schránky. Neskutečný výběr nás vlastně paralyzuje tak, že jsme nuceni si neustále vybírat a rozhodovat se. Schwartz si též všímá soudobého trendu odkládání založení rodiny. Mít děti, nebo dělat kariéru? Vdát se, nebo cestovat po světě? Těžké rozhodnutí, že? Podle amerického psychologa má ohromující výběr tři důsledky – paralýzu (neschopnost si vybrat správnou možnost), nespokojenost (čím více možností, tím je lehčí mít výčitky, že jsme si mohli vybrat lépe) a nárůst očekávání. Posledně jmenovaný trend Schwartz dobře popisuje právě na případu nákupu džínů a říká, že když o nich neměl žádné očekávání (ani v podstatě nevěděl, že existují nějaké jiné), byl s nimi relativně spokojený. S větším výběrem ovšem jeho očekávání narostla.

Svůj proslov v rámci konference TED Schwartz uzavírá tvrzením, že lidé už dávno přesáhli hranici, kdy nás větší výběr činil šťastnými, a že člověk ve svém životě potřebuje určitá omezení. Jak se říká, všeho moc škodí. 

[30. června 2014]

  Líbí se vám tento článek?
 
  Chcete autora finančně odměnit?
Jak mikroplatby Flattr fungují?
Anebo nás chcete ve vydávání podobných textů podpořit jinak?


Další články tohoto autora

Okomentujte článek na facebooku...

...anebo svůj komentář přidejte zde:


Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.