graphic-header
Občanský kalendář » «»

září 2017

2017-8&clndr_act=2017-9-21
2017-10&clndr_act=2017-9-21
PoÚtStČtSoNe
1
pátek 1. září   »   2 události
Akce » Genius loci
2
sobota 2. září   »   2 události
Akce » Genius loci
3
neděle 3. září   »   2 události
Akce » Genius loci
4
5
úterý 5. září   »   1 událost
6 7 8 9
10
neděle 10. září   »   1 událost
11 12 13 14 15
16
sobota 16. září   »   2 události
17
neděle 17. září   »   1 událost
18
pondělí 18. září   »   1 událost
19
úterý 19. září   »   1 událost
20
středa 20. září   »   2 události
21
čtvrtek 21. září (dnes)   »   2 události
22
pátek 22. září   »   3 události
Akce » LITR Olomouc
23
sobota 23. září   »   4 události
Akce » LITR Olomouc
24
neděle 24. září   »   5 události
Akce » LITR Olomouc
25 26 27
28
čtvrtek 28. září   »   1 událost
Akce » Tabook 2017
29
pátek 29. září   »   1 událost
Akce » Tabook 2017
30
sobota 30. září   »   2 události
Akce » Tabook 2017
Zůstaňte se 7.G v kontaktu »
Sítnice »

25 let Sedmé generace

Videoanketa k narozeninám 7.G.

Anketa »

Jak hodnotíte rok 2016?

stál za starou belu

špaténka, ale byly horší

střídavě oblačno

v podstatě dobrý

můj životní rok

Ke stažení »

Chcete mít 7.G ve svém počítači napořád? Stačí si stáhnout naše tapety, bannery či ikonky.

7.G twitter »

Sedmá generace  »

Paradox většího výběru
autor/ka: Wikipedia. Barry Schwartz. 

Veronika Gregušová

Paradox většího výběru

Toto dvacetiminutové video se snaží nabourat všeobecně přijímanou myšlenku, že čím více svobody člověk má, tím spokojenější život vede. Americký psycholog Barry Schwartz se naopak domnívá, že souslednost „čím více možností, tím větší svoboda, čím větší svoboda, tím lepší život“ funguje opačným směrem. Svůj názor, že čím větší možnost volby máme, tím více jsme nejistí a nespokojení, se snaží ilustrovat na několika případech z každodenního života. Například když si šel do obchodu koupit džíny, ale místo jednoho typu, který si dříve kupoval, jich najednou v obchodě visela celá řada. Konsternován a zároveň ohromen tímto výběrem se hodinu probíral desítkami kalhot, až si nakonec vybral ty „nejlepší“. Když ovšem vyšel z obchodu ven, uvědomil si, že je vlastně nespokojený, že si mohl vybrat jiné džíny. Podle něj tedy širší výběr k větší spokojenosti rozhodně nevede.

Schwartz se v přednášce vycházející z jeho knihy The Paradox of Choice (2004) neomezil pouze na každodenní nákupní dilemata. Například technologický vývoj to dotáhl tak daleko, že dnes můžeme pracovat kdykoliv a kdekoliv se nám zachce. Teoreticky jde o osvobozující výhodu, v praxi však mnohdy pracujeme stále a všude. Nebo aspoň pro jistotu po očku kontrolujeme chytré telefony, e-mailové a hlasové schránky. Neskutečný výběr nás vlastně paralyzuje tak, že jsme nuceni si neustále vybírat a rozhodovat se. Schwartz si též všímá soudobého trendu odkládání založení rodiny. Mít děti, nebo dělat kariéru? Vdát se, nebo cestovat po světě? Těžké rozhodnutí, že? Podle amerického psychologa má ohromující výběr tři důsledky – paralýzu (neschopnost si vybrat správnou možnost), nespokojenost (čím více možností, tím je lehčí mít výčitky, že jsme si mohli vybrat lépe) a nárůst očekávání. Posledně jmenovaný trend Schwartz dobře popisuje právě na případu nákupu džínů a říká, že když o nich neměl žádné očekávání (ani v podstatě nevěděl, že existují nějaké jiné), byl s nimi relativně spokojený. S větším výběrem ovšem jeho očekávání narostla.

Svůj proslov v rámci konference TED Schwartz uzavírá tvrzením, že lidé už dávno přesáhli hranici, kdy nás větší výběr činil šťastnými, a že člověk ve svém životě potřebuje určitá omezení. Jak se říká, všeho moc škodí. 

[30. června 2014]

  Líbí se vám tento článek?
 
  Chcete autora finančně odměnit?
Jak mikroplatby Flattr fungují?
Anebo nás chcete ve vydávání podobných textů podpořit jinak?


Další články tohoto autora

Okomentujte článek na facebooku...

...anebo svůj komentář přidejte zde:


Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.