graphic-header
Občanský kalendář » «»

listopad 2017

2017-10&clndr_act=2017-11-21
2017-12&clndr_act=2017-11-21
PoÚtStČtSoNe
1 2
3
pátek 3. listopadu   »   1 událost
4
sobota 4. listopadu   »   1 událost
5
neděle 5. listopadu   »   1 událost
6 7 8
9
čtvrtek 9. listopadu   »   1 událost
10
pátek 10. listopadu   »   2 události
11
sobota 11. listopadu   »   3 události
12
neděle 12. listopadu   »   2 události
13 14 15 16 17
18
sobota 18. listopadu   »   2 události
19
neděle 19. listopadu   »   1 událost
20
pondělí 20. listopadu   »   1 událost
21
úterý 21. listopadu (dnes)   »   1 událost
22
středa 22. listopadu   »   1 událost
23
čtvrtek 23. listopadu   »   1 událost
27
28
úterý 28. listopadu   »   1 událost
29 30
Zůstaňte se 7.G v kontaktu »
Sítnice »

25 let Sedmé generace

Videoanketa k narozeninám 7.G.

Anketa »

Jak zatím hodnotíte rok 2017

můj životní rok

v podstatě dobrý

střídavě oblačno

špaténka, ale byly horší

stál za starou belu

Ke stažení »

Chcete mít 7.G ve svém počítači napořád? Stačí si stáhnout naše tapety, bannery či ikonky.

7.G twitter »

Sedmá generace 4/2013  »

Vít Kouřil

Sobectví jako základ civilizace

O čem a o kom se v Sedmé generaci psalo před 15 lety?

Dnes tři tematicko-nadčasová zastavení:

„Na první pohled se proto nezměnilo takřka nic: dále postoupila automobilizace společnosti, pokraje též rozbíjení Českých drah (byť v méně překotném tempu oproti časům ministra Římana), nový grafikon veřejné dopravy ČD okleštil spoje, další zvýšení tarifů od července a oznámený výhled každoročního zdražování o 10 % nad úroveň inflace přispěly k propadu zájmu o železnici atd. Na druhou stranu však ministerstvo dopravy a spojů předložilo k diskusi řadu materiálů koncepčního charakteru, z nichž některé mohou — přes značnou spornost či vnitřní rozporuplnost — poskytnout prostor pro pozitivní ovlivnění dopravní situace v budoucnu,“ doufal Pavel Přibyl v červencové Sedmé generaci ročníku 1998. Po patnácti letech můžeme (bohužel) konstatovat, že automobilizace postoupila ještě dále (viz článek na straně 3) a že za první čtvrtletí letošního roku železnice přepravily o více než sedm milionů cestujících a dva miliony tun zboží méně než za stejné období roku 2002. K dokreslení přidejme, že veřejná autobusová doprava přišla o dvacet milionů pasažérů a MHD pak dokonce o milionů sedmdesát tři. Nezoufejme však příliš, nepochybně mohlo být i hůře.

To Erazim Kohák se v červencovém čísle dostal k dopravní otázce nikoli skrze rozbor dopravních koncepcí, ale takříkajíc od filosofického lesa: „V tomto smyslu je nejzákladnější otázka ekologické etiky filosofická: na čem opravdu záleží? Oč jde v lidském životě? Zamyslete se nad hodnotami, které považujete za výdobytky lidského konání. Jsou lidé, kteří by citovali JE Temelín, vodní dílo Gabčíkovo a pro pamětníky třeba Dněprostroj. Mě napadá něco jiného. Snad nejzákladněji osobní bezpečnost — že mohu jít ulicí a nemusím se stále ohlížet, zda za mnou nejde útočník. To je privilegium dostupné málokterým živočichům — a ostatně i pramálo lidem. Pak dostup ke zdravotní péči: vědomí, že když pocítím náhlou bolest v břišní dutině, nemusím jen bolestně zemřít na protržení zaníceného slepého střeva, což bylo po staletí lidským údělem. Mohu se spolehnout na pomoc. A dál: svoboda od bezpráví, svoboda od bídy, svoboda od útisku, svoboda od strachu, to všechno jsou hodnoty, které chceme zachovat a poskytnout všemu lidstvu.

Jenže patří k výdobytkům lidského konání také automobilismus a luxusní zboží dovážené z druhého konce světa ve čtvernásobném balení? Patří k nim ,blahobyt‘ podle reklam na prací prášky? Kde končí potřeba a začíná luxus? Co je nejnaléhavější úkol: zajistit stále stoupající konzumní nadspotřebu privilegovanému zlomku lidstva (či pro nás ,vstoupit‘ do Evropy), nebo zajistit základní svobodu od bídy a od strachu všemu lidstvu?“

A do třetice: „Indiáni se musí naučit sobectví, které je základem civilizace,“ zdůvodňoval americký senátor Henry Dawson prosazení Dawsonova zákona z roku 1887, kvůli němuž přišli původní obyvatelé v následujících padesáti letech o 36 z 55 milionů hektarů půdy. Kolikpak jimi dnes vede dálnic k bohatství a bezpečí?

---

Sedmou generací 7/1998 si můžete listovat zde, osmým číslem tady. Další díly rubriky Před 7.G najdete zde.

[6. srpna 2013]

  Líbí se vám tento článek?
 
  Chcete autora finančně odměnit?
Jak mikroplatby Flattr fungují?


  Související články:

Okomentujte článek na facebooku...

...anebo svůj komentář přidejte zde:


Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.