Jednosměrka textu

31. května 2009 /

Mediální myslitel Marshall McLuhan je známý svým výrokem „The medium is the message“ neboli „médium je poselství“. Tento citát obsahuje poselství, že mediální forma je důležitější než mediální obsah. Například to, že čtete Sedmou generaci, je podle McLuhana mnohem důležitější než to, co je na onom potištěném recyklovaném papíře vlastně napsáno.

Naštěstí McLuhan v souvislosti s tištěným slovem zdůrazňoval, že na rozdíl třeba od televize umožňuje text racionální diskusi – máme totiž čas se nad myšlenkami autora zamyslet. Možná bychom to ale raději neměli dělat a prostě bychom měli jenom číst. Text má totiž ještě jednu zapeklitější vlastnost: podobně jako jednosměrná ulice plyne jedním směrem, a to ke svému cíli. Je to čára, která nikdy nemůže zachytit mnohorozměrnou realitu v její veškeré složitosti.

Čáry z písmenek samozřejmě mohou obsahovat řadu různých informací a myšlenek, kvalitní článek ale obvykle obsahuje uspořádaný řetěz faktů a argumentů, neodvratně směřující k patřičně vygradované závěrečné myšlence. Pokud ale článek nemá správnou formu, nebude fungovat, ani kdyby se znamenitými myšlenkami přímo hemžil.

Články obsahujícími environmentální myšlenky se to bohužel na stránkách tisku za poslední dva měsíce příliš nehemžilo. Místo toho jsme mohli sledovat hemžení na mezinárodní ekonomické a české politické scéně, pravda, s určitými zelenými souvislostmi: že Bursík „rozdává miliardy na zateplování“, že neprůhledný miliardový supertendr na sanace ekologických škod nezastavil ani pád vlády a že se poslankyně Zubová a Jakubková, které přešly z Bursíkovy Strany zelených do Demokratické strany zelených, staly „marionetami“ marketingového experta Soukupa, kterým jim z vlastní kapsy platí billboardovou kampaň.

Společný (jedno)směr těchto tří myšlenek je zjevný: tím klíčovým, tím co hýbe vším ostatním, jsou peníze. Měli bychom, musíme a volky nevolky je chceme vidět za vším. Svatý Lidle a svatá Billo, orodujte za nás.

Práce ve velkých redakcích (nejen) kvůli tomu asi musí dost lézt na mozek. Možná je štěstí, že v Sedmé generaci pořádnou redakci nemáme a většinu textů datlujeme doma, a že to neděláme pro peníze. To už bychom asi taky někde v Praze převáděli celý vesmír prostřednictvím jednorozměrných řádků na bezrozměrný základní společný jmenovatel, který se jmenuje buď koruna, dolar, nebo euro.

I když… držte nám palce, ať vyjdou granty, protože jinak je Sedmá generace namydlená.

Tak.

A jaké je vlastně poselství tohohle článku?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.

Sedmá generace 2/2024 vychází v 2. polovině dubna.