Za jejich úspěch však platíme otřesnou cenu:
- Podporu v nezaměstnanosti, případně jiné dávky pro lidi, kteří kvůli nim přijdou o práci. Supermarkety potřebují méně zaměstnanců, proto se kvůli nim zvyšuje nezaměstnanost.
- Ekologické škody vyvolané přepravováním obrovského množství zboží na velké vzdálenosti. Každý, kdo někdy jel po některé z evropských dálnic, mohl si všimnout, že podstatná část náklaďáků, které se tu prohánějí, buď přímo supermarketům patří, anebo do nich rozváží zboží. Supermarkety si skutečně vedou velmi špatně, pokud jde o nakupování místních výrobků. Vynikají jedině při nakupování ve velkém, které však nelze provozovat bez převážení zboží na velké vzdálenosti.
- Náklady na léčbu velkého zvýšení onemocnění dýchacích cest způsobených nárůstem dopravy.
- Náklady na stavbu a údržbu silnic a dálnic vyvolané tímto zvýšením dopravy.
- Cenu, kterou ortodoxním ekonomům jejich disciplína vůbec nedovoluje zvažovat: estetické škody, jež supermarkety způsobují. Anebo už někdo z vás někdy viděl supermarket, který by nebyl ošklivý? Pokud někdo z vás holduje malování akvarelů či olejomalbě, už jste někdy pocítili namalovat obraz supermarketu? Připadá vám něčím lákavé město, v němž má řada obchodů na hlavní třídě zatlučené výlohy, pokud se rovnou neproměnily v herny?
- Pronikavé zvýšení individuální automobilové dopravy. Malá samoobsluha v naší vesnici, do níž jsem chodíval pěšky, před nedávnem zbankrotovala, podlehla konkurenci supermarketu v devět kilometrů vzdáleném městečku. Pokud teď chci krabičku čaje, musím si pro ni zajet devět kilometrů. Ve Spojených státech tento trend došel ještě dál. Kdosi mi před časem půjčil dům v Menlo Park blízko San Franciska. Nejbližším místem, kde se vůbec něco prodávalo, byl dvanáct kilometrů vzdálený supermarket. Kdybych neměl auto, umřel bych hlady. V této situaci si lidé nemohou dovolit nemít auto, a nemohou si dovolit nepoužívat je.
- Otřesné dopady, které mají supermarkety na výrobce. Když se jim podaří zlikvidovat veškerou konkurenci, mohou producentům stanovit libovolné podmínky. Ty bývají velmi tvrdé, což vede k zavádění drastických poměrů pro zaměstnance.
- Kvalita zboží v supermarketech není vyšší, je nižší. Uznávám, že je to věc názoru, ale toto je můj názor. Kde berou nejlepší šéfkuchaři ingredience do svých pokrmů? Jistěže ne v supermarketech.
- A ovšem ceny. Dokud supermarkety nezlikvidují veškerou konkurenci široko daleko, drží nižší ceny. Až se jim to podaří (tak jako v Americe), mohou si účtovat, kolik chtějí. A také to dělají.
- Konečně se dostáváme k tomu, co je na těch obludných institucích vůbec nejhorší. Pracují jako obrovské pumpy či vysavače. Stahují hodnoty ve svém okolí a převádějí je do jakéhosi vzdáleného velkého města, které k lokalitě, v níž stojí, nemá vůbec žádný vztah. Znevýhodňují a potlačují tak místní iniciativu i místní výrobu. Bohatství, které vzniká v lokalitě a mohlo i mělo by se v ní využívat, stahují banky a akcionáři ve vzdálených velkých městech.
Dosud máme šanci tento mor zastavit. Především se nám nabízí velmi jednoduchá možnost: zásadně do těchto míst nechodit. Využijme jednu z mála mocí, které nám v této éře svévolných nadnárodních korporací ještě zůstávají: moc peněženky. Žádá to od nás jen minimální snahu. Nemělo by nám být zatěžko najít si zelináře, který skutečně něco ví o ovoci a zelenině, zelináře, který je hrdý na zboží, s nímž obchoduje, pekaře, který si sám peče svůj dobrý chléb. Přispívá-li tato snaha k tomu, abychom ochránili místa, v nichž žijeme, od sterility a ošklivosti, nestojí za to, abychom ji vyvinuli?
Z originálu “John Seymour: Shun the Awful Shops”, Resurgance No. 190 přeložil Jakub Patočka
Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.
Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.
Napsat komentář