dobrá práce

Co dnes znamená dobrá práce?

11. června 2024 /
Tři patra ústecké Galerie Hraničář jsou aktuálně plná autorských kreseb, maleb, videí, zvukových nahrávek a interaktivních instalací na téma práce. Většinou se zaměřením na práci umělců a jejich nedostatečné ocenění, ale i na uspořádání života západní civilizace, v jehož centru stojí práce. Až do posledního červnového pátku lze výstavu navštívit zdarma vždy od středy do neděle od patnácti do devatenácti hodin.

Z mumlajícího předsálí s kavárnou stoupáme po schodišti vzhůru. Je neděle, před pár hodinami odstartovalo v sále Galerie Hraničář komponované odpoledne pro rodiče s dětmi. Ty nadšeně vyrábějí papírové květiny a malují stuhy, s nimiž zdobí májku před bývalým kinem. V prvním patře budovy je už ale klid. Míjíme pár lidí a pak už máme celou výstavu Good Job! jen pro sebe.

Kurátorka výstavy Petra Widžová dala dohromady zdánlivě nesourodé umělecké přístupy. Komiks střídá interaktivní instalace, fotky a plátna na zdi zase následují videonahrávky. Spojuje je ústřední téma práce, které je úzce spjato s hodnotovým nastavením naší společnosti, uspořádáním života i trávením volného času. Jakožto ústřední bod ve fungování západní civilizace stojí práce také v centru myšlenkových rámců hnutí nerůstu, které hledá cesty z kruhu práce, spotřeby a generování nadbytků směrem k spravedlivé, spokojené společnosti. Každý návštěvník si navíc může odnést kartičky s popisky těch děl, které jej zaujaly, a vytvořit si tak vlastního průvodce po výstavě.

Foto: Žaneta Gregorová.

Hned v úvodu se zasekneme u instalace, kde máme pomocí žetonů hlasovat o přidělení pětistovky, co zbyla z rozpočtu, těm, co se na díle podílely. Informace o doktorátech, zůstatcích na účtech, případně dluzích a chybějících zubech mají představovat anonymní profily členstva kolektivu Lilky_60200. Podobně dlouhý čas trávíme u lístečků, kam umělci a umělkyně píší své smutné žádosti o dotace za práci, kterou neměli zaplacenou, protože na honorář nezbylo. Andrea Gajdošík a Jonáš Svoboda, upozorňující dlouhodobě na problematiku nedůstojných podmínek umělecké práce, vytvořili Krizový fond, kde si mohou žádat na dokrytí ostatní tvůrci a tvůrkyně. I proto je jejich dílo minimalistické, tvoří jej v podstatě karton. Opravdu pak žadatelstvu ty peníze pošlou?, ptáme se sami sebe.

Necelé dvě desítky autorů, autorek a kolektivů spojuje zájem o velmi široké téma. Kurátorka ilustrovala hlavní motiv výstavy na malbách Marie Drozd Smutné: „Odráží tlak společnosti na výkon, zároveň je to téma, které otevírá i takový náš neustálý tlak na to, abychom vlastně pracovali a relaxovali a často ani v té relaxaci nedokážeme být uvolnění, protože stále myslíme na to, že je to další úkon, který musíme vykonávat,“ řekla Widžová pro Český rozhlas Sever v březnu při zahájení výstavy.

Foto: Žaneta Gregorová.

Galerie Hraničář sídlí v budově bývalého kina Hraničář v centru města Ústí nad Labem, asi patnáct minut chůze od hlavního nádraží. V roce 2014 došlo k znovuoživení celého domu a s ohledem na původní dispozice budovy vznikla tři nová galerijní patra určená nejen pro prezentaci současného českého i mezinárodního umění. Díky tomu se otevírají aktuální témata a diskuse o nich se rozvíjí prostřednictvím různých doprovodných akcí pro veřejnost, k nimž patří i program pro studující a děti.

Good Job! Kurátorka výstavy: Petra Widžová. Galerie Hraničář, 16. 3. – 28. 6. 2024, st–ned 15:00–19:00.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.

Sedmá generace 6/2024 vychází ve 2. polovině ledna