Automobilky, ty tvrdej chleba maj

9. února 2009 /

Jestli jste někdy byli ve Švédsku – ale hlavně jestli jste se z něj vrátili – určitě jste si toho všimli. Jo, nedá se to srovnat. Na severu se člověk pomalu blíží po chodníku k přechodu, ze strany se podobným tempem plíží ke křižovatce auto. Člověk zpomalí, aby auto mohlo v klidu odjet – a auto taky zpomalí. Člověka to zmate a zastaví – a auto taky zastaví. Potom teprve člověku dojde, že je ve Švédsku, kde jsou slušní řidiči. Přidá do kroku, přejde vozovku, a když je asi deset metrů od křižovatky, stojící auto se teprve pomalu začne rozjíždět.

Poprvé jsem si tam připadal jako v amerických detektivkách: když vás sledují, taky za vámi jede krokem auto.

U nás když dám svištícímu autu na přechodu přednost, není to vnímáno ani jako nějaká laskavost. Spíš jako projev pudu sebezáchovy.

Přesto existuje písnička o tom, že řidič tvrdej chleba má.

Text je český, ne švédský.

Když jsme na tenhle famózní klip s panem šéfredaktorem společně koukali, brečeli jsme smíchy. Práce s obočím a s rukama opravdu nemá chybu, stejně jako text. Dumali jsme nad tím, jestli to obecenstvu v sále taky připadalo tak absurdní.

Asi ne.

Vyzkoušel jsem to na rodičích, a přišlo jim to takové slabě žertovné. Ano, tuhle písničku dřív hráli v rádiu… Dnešní roztomilé kuriozity tehdy asi nebyly tak roztomilé, ale hlavně nebyly tak kuriózní.

Neběhá vám z toho mráz po zádech?

Pravda, pokud budou během současné ekonomické krize předpovědi našich optimistických expertů stále stejně spolehlivé, bude řadě z nás běhat mráz po zádech z úplně jiných důvodů. Každopádně ale s vytrvalostí Emila Zátopka. A nakonec asi možná začneme běhat i my sami. Automobilky totiž mají problémy – americký Ford, švédské Volvo, nošovické Hyundai i japonská Toyota. Té ke snižování prodejů nepomohla ani greenwashingová reklama na model Prius, ani ještě greenwashingovatější klip na dokonale organické a bezodpadové auto budoucnosti Harmony (klip uvidíte zde, jeho stručnou kritiku pak zde).

V Čechách, na Moravě a ve Slezsku by se tudíž v příštích měsících mohla bezpečnostní situace zlepšit, ve Švédsku zase zhoršit. Cyklisti totiž chodcům přednost nedávají.

Možná by chtělo písničku Ladislava Vodičky nově otextovat.¨

Tvrdej chleba totiž nemá řidič, ale především výrobce automobilů.

Musí znát:
– premiéra
– ministra dopravy
– ministra průmyslu a obchodu
– ministra životního prostředí
– ministra financí
– poslance
– senátory
– lobbysty
– novináře
– starosty
– dobré právníky
– kličky na ekology
– způsoby, jak získat státní dotace
– ještě kreativnější reklamní agentury
– ještě šikovnější dealery…

Ale výrobci automobilů to mají zmáklé, stejně jako starej Vodák si zatím poradili se vším. Není třeba brečet nad tou jedinou krizí. Jde o to přesvědčit erár, že nasypat prachy do úžasného nápadu jménem „šrotovné“ je mnohem lepší nápad než nasypat je do ochrany přírody, školství, zdravotnictví, sociální péče, kultury, výzkumu a podobných zbytností.

Co takhle dát za každé sešrotované auto jeho majiteli kolo?

(9. února 2009)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.

Sedmá generace 3/2024 vychází v 2. polovině června.