Do Židlochovic přijíždím vlakem. To nebylo možné vždy. Teprve od prosince 2019 sem vede železniční přípojka, o kterou se zasadil současný starosta Jan Vitula (loni byl zvolen za Vaše Židlochovice, předtím starostoval za TOP 09, ale v roce 2021 byl ze strany vyloučen) ve snaze o ekologicky udržitelnější spojení s Brnem. Z jeho hlavy vzešel také nápad na vybudování „chytré“ čtvrti.
Ta má vzniknout na kraji obce v lokalitě zvané Líchy. Začít stavět by se mělo, půjde-li vše hladce, v polovině příštího roku. Na přípravě komplexního projektu se podílí multioborový tým, v němž jsou architekti, odborníci na energetiku, zadržování vody či dopravu nebo socioložka bydlení.
Navrhovatelé projektu kladou důraz na omezení uhlíkových emisí, adaptaci na změny klimatu a zároveň i na tvorbu přívětivého prostředí pro obyvatelstvo. Domy mají být v pasivním standardu a propojeny komunitní sítí fotovoltaické energetiky. Myslí se také na šetření vodou a zasakování, dešťovou kanalizaci například nahradí modrozelená infrastruktura určená k zadržení vody v místě. Omezená bude soukromá automobilová doprava, kterou by měly z větší části nahradit alternativy. Chytré osvětlení by zase mělo snížit světelný smog.
Židlochovičtí zde také plánují vybudovat kvalitní veřejný prostor, v němž bude dostatek příležitostí pro navazování sousedských vztahů. Zřídit chtějí například komunitní zahradu, kvalitní zeleň a prostory pro coworking, klubovnu, kavárnu a další prvky podporující soudržnost místních obyvatel.
Čtvrť ale nemá být jen zelená, ale také dostupná. „Nechceme z toho satelit, kde si bohatí lidé z Brna koupí dům, přes den budou pryč a budou tam mít tři auta. Chceme to navrhnout tak, aby tam byl sociální mix. Startovací byty pro mladé, byty pro seniory i standardní bydlení pro rodiny. Právě u tématu dostupného bydlení celý projekt původně vznikl,“ vysvětluje starosta Vitula, když se ho na radnici vyptávám na podrobnosti.
Obecní byty jako řešení krize bydlení
„Deset let zpátky jsem začal odhadovat, že bydlení přestane být dostupné pro normální rodiny, a zvláště pro mladé. Že se z něj stane investice, což je problém,“ pokračuje a popisuje, jak k tomu došlo.
„Nastal tady takový zvrácený systém, kde ti, co mají peníze, si brali dodatečné hypotéky, protože byly levné, a kupovali další byty jako investici. A tím ty ceny bytů šponovali nahoru. No a aby se jim ta investice vrátila a mohli splácet ty hypotéky, tak v těch bytech zvedali nájmy, takže šponovali nahoru i cenu nájemního bydlení,“ dodává.
K řešení by podle něj mohly přispět investice obcí do vlastního bydlení. Obce totiž na bydlení nepotřebují vydělávat, stačí jim, když se vrátí náklady a pokryje údržba. Tím pádem mohou své nemovitosti poskytovat za „slušný nájem“. Kdyby to obce dělaly ve velkém, tak se na trhu začne objevovat víc bydlení za nižší ceny. A to by podle židlochovického starosty mohlo pomoct stlačit ceny bydlení dolů.
„A právě tahle úvaha mě vedla k tomu, zkusit si v Židlochovicích postavit byty a zkusit, jak to bude fungovat. A když už stavět, tak jsme hledali prostor, kde jich můžeme postavit víc a ideálně v pasivním standardu. A od toho už byl jen krůček k tomu udělat něco na způsob chytré čtvrti,“ uzavírá starosta, jak k myšlence přišel.
Uvěřil jsem, že lze omezit automobilovou dopravu
Jako předloha k řešení jednotlivých oblastí židlochovickým posloužily příklady dobré praxe, které už jinde v Česku či ve světě fungují. Významnou inspirací byla také návštěva německého Freiburgu, kde už dnes podobné čtvrti fungují. „To bylo první místo, kde jsem uvěřil, že jde omezit automobilovou dopravu,“ vzpomíná starosta.
A právě omezení aut se chystá i v Chytrých Líchách. Jednou ze zvažovaných možností je úplná car-free zóna, od té avšak nakonec obec upustila. Bude ale designovat čtvrť tak, aby existoval dostatek alternativ a vlastnění auta v ní nebylo moc pohodlné. Parkování bude například možné jen na záchytných parkovištích na okrajích čtvrti, pohodlné spojení s Brnem poskytne vlak. Obec též plánuje nové přemostění Svratky, které má podpořit charakter města krátkých vzdáleností, nebo by chtěla rozjet carsharing.
„Budeme lidem říkat: neblbněte, nepořizujte si druhé auto do rodiny. Můžete si ho půjčit, když ho budete potřebovat. S tím, že mají jedno, počítáme, přeci jen to jedno je tu potřeba, pořád jsme trochu satelit. Nejsme Brno, kde člověk to auto prostě nepotřebuje mít,“ doplňuje starosta.
Čtvrť nemá zůstat izolovaná
Projekt nové čtvrti nemá být izolován od zbytku města, které bude dál fungovat po starém. Naopak, má sloužit k otestování nových přístupů a technologií, které by pak bylo možné využít i ve zbytku Židlochovic.
Bydlení v Chytrých Líchách chce pak obec nabídnout prioritně těm, kdo bydlí v jiných obecních bytech, přesunout je do lepšího standardu bydlení, a stávající bytový fond tak moct renovovat. Zvýhodněná místa ve čtvrti by mohli dostat také kvalitní pedagogové či rodilí mluvčí angličtiny pro místní školu.
Financování celého projektu plánuje obec zajistit skrze obecní společnost, kterou za tímto účelem založí. A ta si vezme dlouhodobý úvěr. Jednu takovou společnost už Židlochovice mají, ta pro změnu staví novou polikliniku.
Do přípravy projektu byli též zapojeni sousedé bydlící v okolí budoucí čtvrti. Na několika setkáních na radnici představili své podněty, k nimž město přihlédlo. Požadovali například snížení některých z plánovaných budov, které sousedí se současnou zástavbou, obavu také vzbuzoval malý počet parkovacích míst. Obávali se přitom, že si noví rezidenti pořídí více aut na rodinu a budou jim je parkovat před jejich domy. Navrhovatelé čtvrti tudíž vyhradili územní rezervu, kde je možné postavit další parkovací místa, pokud by jejich koncept omezené automobility nefungoval.
Nová čtvrť má být propojena nejen se zbytkem města, ale také s okolní krajinou. I v té Židlochovice plánují nebo už dnes realizují přírodě prospěšné zásahy. Nedaleko Lích vzniká například umělé slepé rameno Svratky a „povodňový park“, kde se může řeka volně rozlévat. Na dalších pozemcích v okolí mají vzniknout mokřady.
Udržitelná samospádem
Významnou součástí přípravného týmu je také člen Centra pasivního domu a architekt města Židlochovice Pavel Jura. S ním se setkávám v proskleném střešním ateliéru v centu Brna a ptám se na jeho roli v tomto inovativním projektu.
Tu vnímá hlavně jako koordinátor ostatních odborníků a odbornic podílejících se na přípravě, aby výsledný projekt dával smysl jako celek — technicky i esteticky.
Po technické stránce je podle něj důležité najít takovou podobu čtvrti, která bude udržitelná samospádem. „Dnes si často někdo postaví pasivní dům a prošpikuje si to strašně složitými technologiemi a ve finále je tak složitý, že bez neustálé technické údržby to prostě pak nefunguje.“ Chytré Líchy takové být nemají. „Chceme, aby vše fungovalo i bez toho, aby musel na městském úřadě vzniknout nový odbor, který se bude zabývat udržováním technicky neudržitelných Lích,“ směje se.
Jako vila Tugendhat
Od Jury se více dozvídám také o vizuální stránce nové čtvrti. Ta by podle něj měla být udržitelná nejen technologicky a energeticky, ale i vizuálně. „To znamená, že by nová zástavba měla být imunní vůči současným vizuálním trendům, obsahovat minimum designového balastu. Ideálně, aby za dvacet či padesát let nebylo poznat, v jaké době ty domy vznikly. Podívejte se třeba na vilu Tugendhat,“ říká a ukazuje do okna na funkcionalistickou památku, „ta je tak moderní právě proto, že má na sobě minimum designového balastu. V současné době jsou módní třeba dřevěné obklady, ale jen kvůli tomu je tam rozhodně nebudeme dávat,“ doplňuje.
Na udržitelnost se ale při výstavbě má hledět i při výběru materiálů a je možné, že půjde o dřevostavby. Rozhodně ale ne proto, aby to vypadalo módně v časopisech, poznamenává Jura.
Prošlapáváme trnitou cestu
Chytré Líchy jsou u nás prvním projektem svého typu, a tak se potýkají i s překážkami, které zatím mnoho obcí nezkoušelo překonávat. Starosta Vitula i městský architekt Jura se shodují, že největší „peklo“ je energetická legislativa, která velmi komplikuje rozvoj komunitní energetiky a zejména sdílení energie.
Překážky na straně zákonů se ale objevily i v dalších oblastech. Třeba u dopravy, kde existují koeficienty na to, kolik je třeba v nové výstavbě zřídit parkovacích míst. „My jsme si ale řekli, že lepší než postavit jich třeba deset je postavit dvě a za ušetřené peníze pořídit dva sdílené elektromobily,“ říká Jura. „Takový přístup ale legislativa nezná. Ale carsharing chceme zavést i tak,“ stojí si za svým.
Architektura je podle Jury o umění hledat kompromisy. A důležitější než ušetřit naprosté maximum energie podle něj je, aby se projekt podařilo zrealizovat a nezůstal v šuplíku. Jen tak může inspirovat další obce. Pokud bude projekt úspěšný, chtěli by jeho tvůrci zpracovat manuál, který by mohl pomoct dalším zájemcům o podobný přístup.
„Proti udržitelným čtvrtím u nás hovoří hlavně to, že je to neprošlapaná cesta. Pro obvyklého starostu je jednoduší postavit to prostě normálně. Pan Vitula ale prošlapává cesty, které nikdo jiný prošlapávat nechce. Druhého takového starostu skutečně neznám,“ uzavírá architekt Jura.
Do konce letošního roku plánují dokončit projektovou dokumentaci, a pokud se neobjeví neočekávané komplikace, „kopnout do země“ by se mělo v polovině toho příštího. Sama výstavba by pak neměla trvat dlouho, věří autoři projektu.
Na místo, kde má čtvrť vyrůst, se jdu podívat. Zatím zde vidím jen „zelenou louku“ sousedící s klidnou zástavbou novodobých rodinných domků. A za hliněným valem, který ji ohraničuje, pokračuje rovinatá krajina Dyjsko-svrateckého úvalu. Plánu na chytrou čtvrť zatím nedává nic tušit.
Kontakt: soskamar@seznam.cz.
Tento text vyšel díky podpoře Nadace Veronica.
Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.
Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.
Napsat komentář