Fungování dnešních ekonomik je postaveno na lineárních procesech, na jejichž konci je obrovské množství odpadu. V roce 2021 činilo množství všech vyprodukovaných odpadů na území České republiky 39,9 milionů tun. Většinu (až 58,5 %) tohoto odpadu přitom tvoří stavební a demoliční materiál, jehož velká část má potenciál být dále využita.
Toto platí i pro směsný komunální odpad — Institut pro cirkulární ekonomiku (INCIEN) prováděl analýzy tohoto typu odpadu a došel k závěrům, že z celkového objemu odpadu bylo k recyklaci možné vytřídit až 72,5 %. Přitom v roce 2020 se téměř polovina (až 48 %) komunálního odpadu skládkovala, což představuje vysoké environmentální riziko v podobě uvolňování emisí do ovzduší, znečišťování podzemních vod a okolní krajiny. Navíc mluvíme-li v tomto případě o průmyslovém odpadu, ve velké míře za něj bývá označen materiál, který má hodnotu a potenciál k dalšímu zpracování a následnému využití ve výrobě. Zároveň není na rozdíl od komunálního odpadu tak znečištěný, a je tak jednodušší s ním dále nakládat.
Oběhové hospodářství je jedním z pilířů Zelené dohody pro Evropu, jenž má Evropské unii pomoci dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Jak zmiňuje samotný Akční plán pro oběhové hospodářství, „cílem je snížit produkci odpadu, účinně využívat zdroje, zvýšit míru využití oběhového materiálu, a snížit tak závislost na primárních surovinách a vytvořit nová pracovní místa. K tomu všemu má přispět využití potenciálu digitálních technologií, dat a takových obchodních modelů, které jsou založeny na užším vztahu se zákazníkem.“ Všechny tyto vlastnosti jsou charakteristické právě pro společnost Cyrkl.
Jak napravit černou díru
Pilotní projekt zahájil Cyrkl v roce 2018. V průběhu let, kdy se zakladatel společnosti Cyril Klepek pohyboval v oblasti inovací a pracoval na projektech pro firmy jako Škoda, IKEA a další, představovalo odpadové hospodářství, jak sám říká, „černou díru“, kde mizí velké množství materiálu, neexistuje dostatečná transparentnost, existují negativní dopady na životní prostředí a na tomto stavu profitují primárně odpadové firmy.
V zahraničí podobná tržiště pro různé komodity již existovala, ale v oblasti odpadů a recyklátů jich bylo velmi málo a nefungovala zrovna dobře. A tak se Cyril Klepek rozhodl založit své vlastní.
Dnes Cyrkl poskytuje službu propojující firmy, jež disponují nevyužitým odpadním materiálem z vlastní výroby, s podniky, které jsou schopny tento materiál ve svém výrobním cyklu ještě využít.
Jakmile si rozkliknete webové stránky Cyrklu, objevíte se na digitálním odpadovém tržišti, kde se vám automaticky změní jazyková mutace. Vaším dalším krokem je bezplatná a snadná registrace, jež vám umožní poptávat a nabízet průmyslový materiál. Navržený algoritmus vybírá nabídky speciálně pro daného uživatele na základě minulého obchodního chování, preferencí, lokace a dalších kritérií. Každé ráno tak jako registrovaná firma obdržíte e-mail s top 5—10 nabídkami vybranými speciálně pro vás. Tímto způsobem dochází na tržišti zhruba k polovině všech propojení.
Tržiště poskytuje především službu propojení vybraných firem a následná komunikace mezi nimi probíhá e-mailem již mimo tuto platformu. Budoucí vize Cyrklu je však taková, že prostřednictvím jejich platformy bude zajišťován celý proces. Aktuálně intenzivně pracují na spuštění platební brány a dalších inovacích tak, aby byl celý proces pro uživatele bezpečný a uživatelsky komfortní.
Platforma je primárně určena pro firmy, producenty odpadu a recyklátory. Obce nebo jejich technické služby tvoří pouze nepatrné procento uživatelů. Mezi ojedinělé případy patřily v začátcích i fyzické osoby. „Jedna známá zde například prodala střešní krytinu,“ dodává zakladatel společnosti.
Plných 60 % všech materiálů na Cyrklu jsou plasty, druhou příčku zaujímají kovy, následovány papírem, sklem, stavebním a demoličním materiálem; v menší míře se zde objevuje i textil.
Cirkulární skeny a vize globálního tržiště
Cyrkl ovšem není pouhým tržištěm, ale díky svému know-how poskytuje firmám také poradenské služby. V této oblasti pracuje zhruba polovina zaměstnanců firmy a vytvářejí velkým firmám, jako je například Škoda Auto, IKEA nebo potravinový řetězec Lidl a mnoho dalších, takzvané cirkulární skeny. Tým Cyrklu provede analýzu na základě odpadového hlášení a návštěvy provozu dané firmy a za pomoci know-how databáze najde nejlepší možné řešení pro každý materiál. To může představovat například lepší recyklaci, opětovné využití materiálu nebo také eliminaci toho, aby odpad vůbec vznikal. Na základě této analýzy poskytnou svým klientům konkrétní návod nebo individuální řešení na zlepšení jejich odpadového hospodářství.
Kombinací mezinárodního týmu specialistů, unikátního know-how, účinného marketingu a deklarovaných pozitivních přínosů si Cyrkl na evropském trhu vybudoval pozici největšího digitálního tržiště pro odpadové materiály a recykláty. Jeho služby dnes využívá 21 tisíc firem z 65 zemí světa. Působí po celé Evropě s tím, že se zaměřuje na středoevropské země. Cyril Klepek ovšem dodává, že jejich cílem je vybudovat globální tržiště pro obchodování s recykláty a odpady.
Své znalosti a zkušenosti v oblasti odpadového hospodářství sdílejí s veřejností na pravidelných webinářích, jichž se účastní až tisíc lidí. Spolupracují se studenty a studentkami, kteří u nich absolvují stáže, a na webových stránkách zveřejňují velké množství inspirativních, v praxi využitelných příkladů. A aby toho nebylo málo, založili též Asociaci progresivních podnikových ekologů, jež slouží ke sdílení zkušeností v oblasti podnikové ekologie a cirkulární ekonomiky.
Více peněz, menší uhlíková stopa
Díky lepšímu a efektivnějšímu nakládání s odpady jsou větší firmy v průměru schopny ročně ušetřit 300 až 400 tisíc eur. Odpadají jim totiž nejen náklady na likvidaci odpadů, ale nevyužité materiály se naopak stávají zdrojem dodatečných příjmů.
Objem ušetřených uhlíkových emisí se pak u jednotlivých firem pohybuje ve vyšších stovkách až tisících tun CO2 ročně. Podle statistiky uvedené na webu byly celkové úspory dosažené díky Cyrklu za posledních dvanáct měsíců 487 661 tun CO2.
Zcela zásadní eliminace tvorby emisí je umožněna tím, že materiály nejsou vyváženy na skládky, kde k produkci emisí CO2 dochází, ale jsou opětovně využity, mnohdy i samotným podnikem, který je vyprodukoval. Není zároveň nutné těžit a vyrábět a dovážet materiály nové. Opakovaným využitím zároveň snižujeme závislost ekonomiky na dovozu primárních surovin.
Vagony, autoservis, plyn
Kdo vlastně služby Cyrklu využívá? Například největší opravna železničních vagonů ve střední Evropě, slovenská společnost ŽOS Trnava. Ta díky provedení analýzy odpadového hospodářství a navržení konkrétních kroků odborným týmem Cyrklu ročně uspoří 66 910 eur a ušetří 531 tun emisí CO2. Jeden z odpadních toků společnosti tvoří barvy, nátěry a rozpouštědla, které mnohdy zůstávají nepoužité v neotevřených původních obalech. Tým Cyrklu našel pro ŽOS Trnava několik potenciálních partnerů, již jsou s těmito produkty schopni dále vhodně nakládat.
V případě stavebního odpadu dosud skladovaného na místě nebo odváženého na skládky odborníci z Cyrklu vytipovali několik recyklačních center v okolí, jejichž poplatky konkurovaly poplatkům za skládkování, a díky tomu došlo k významné úspoře finančních nákladů. U dehtového papíru tým Cyrklu prověřil možnosti jeho recyklace a navrhl jeho nahrazení vhodnějším materiálem. Vedoucí oddělení životního prostředí ŽOS Trnava Peter Nagy ve své recenzi na webových stránkách Cyrklu konstatuje, že spolupráce s Cyrklem pro ně byla velmi přínosná a umožnila jim podívat se na odpady jiným způsobem.
Poradenský tým Cyrklu pomohl také přednímu polskému řetězci autoservisů k efektivnějšímu odpadovému hospodářství, především prostřednictvím vhodného ukončení životního cyklu použitých pneumatik. Ten je zajištěn recyklací materiálu nebo pomocí pyrolýzy.
Ve společnosti GasNet se zase potýkali s problémem hoření vznikajícím manipulací s jednorázovými kovovými sudy od odorantu. Obrátili se proto na Cyrkl, jenž zmapoval možnosti nakládání v režimu odpadů v České republice, zjistil, jak s tímto odpadem pracují v zahraničí, a prověřil možnosti předcházení jeho vzniku. GasNet se tak propojil se zahraničními subjekty, kteří se potýkají s podobným problémem, a získal doporučení pro další postup, píše ve svém hodnocení Cyrklu Aleš Mrkvica, specialista ESG (environmentálně a sociálně zodpovědný přístup k podnikání, pozn. aut.) ve společnosti GasNet.
Nedělat to stejně jako dosud
Podle Cyrila Klepka je největší překážkou rozvoje cirkulární ekonomiky skutečnost, že téma efektivnějšího nakládání s odpady má u velkého počtu firem nadále velmi nízkou prioritu. Klíčovou roli hraje to, zda má firma k dispozici odborníky plně zaměřené na oblast odpadů, nebo pouze externí agenturu, jež zpracovává odpadové hlášení. Praxe je taková, že i ve velkých firmách jsou mnohdy pouze dva lidé, kteří mají danou oblast na starosti a nemají tolik možností a času změnit tradiční procesy k lepšímu. Častým důvodem bránícím změně jsou taktéž dlouhodobé, mnohdy zastaralé a technologicky nevyhovující, procesy a tendence dělat věci desítky let stejně.
Díky propagaci tématu cirkulární ekonomiky a příchodu nové legislativy se to však v posledních letech začíná měnit. Firmy jsou dnes stále více vedeny k tomu, aby o odpadu přemýšlely jako o zdroji, a ty velké již mají navíc povinnost zpracovávat poměrně detailní zprávy o své sociální a environmentální odpovědnosti. V těchto reportech se jako hlavní ukazatel nejčastěji využívá právě množství vyprodukovaných emisí a efektivní nakládání s odpady, přičemž využívání recyklátů se velmi pozitivně projevuje ve snížení produkce firemních emisí.
Pozměňující unijní směrnice o skládkách odpadů z roku 2018 navíc od roku 2030 zavádí omezení skládkování veškerého odpadu, který je vhodný pro recyklaci nebo jiné využití. Tlak na firmy, aby přehodnotily své odpadové hospodářství, se tak zvýší. Tým Cyrklu je v tomto ohledu připraven jim expertně pomoct.
Autorka studuje environmentální a evropská studia na FSS MU. Kontakt: 536142@mail.muni.cz.
Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.
Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.
Napsat komentář